BANTAHAN
TERHADAP
|
|
PERSATUAN
KELAB-KELAB BELIA MALAYSIA [PPBM0017] MAYC
|
|
JAWATANKUASA MAYC
KEBANGSAAN JK MAYC KEB
|
|
SETIAUSAHA AGUNG
MAYC KEBANGSAAN SUA MAYC
|
BER: MESYUARAT AGUNG TAHUNAN 2012 [MAT12]
MAYC KEBANGSAAN
PADA
07/07/2012 HARI SABTU DI BEWAN BESAR PKBM, TINGKAT 1, WISMA BELIA, JALAN SYED
PUTRA,50460 KUALA LUMPUR
|
PERKARA
YANG DIBANTAH
|
|
PENGANJURAN
MAT12 TIDAK MEMATUHI FASAL 14.11, 14.12, 15.12 & 18.2
PERLEMBAGAAN MAYC
|
|
PEMILIHAN
JK MAYC KEB MAT12 TIDAK MEMATUHI FASAL
18.2 PERLEMBAGAAN MAYC
|
·NOTIS MAT12 BERTARIKH 04/06/2012
·LAPORAN TAHUNAN MAYC
· PENYATA KIRA-KIRA
TAHUNAN MAYC
|
|
TIDAK
DIEDARKAN KEPADA SEMUA PERWAKILAN DALAM
TEMPOH 30 HARI SEBELUM TARIKH AGM12 DIADAKAN
- TIDAK MEMATUHI FASAL 15.2 PERLEMBAGAN MAYC
|
|
DENGAN
SENGAJA TIDAK DIHANTAR/DIMAKLUM OLEH SUA
MAYC/JKMAYC KEB KEPADA PARA PERWAKILAN / PENGERUSI / SETIAUSAHA MAYC NEGERI / KAWASAN / KELAB-KELAB
GABUNGAN
- TIDAK MEMATUHI FASAL 15.2 PERLEMBAGAN MAYC
|
TIDAK
MEMATUHI FASAL 14.11 /
14.12 /14.13 PERLEMBAGAN MAYC
|
|
SAYA
PERWAKILAN MAYC NEGERI / KAWASAN /
DARI AHLI
TIDAK
DIBENARKAN / DIHALANG MENYERTAI MAT12
OLEH
JK MAYC KEB / SUA MAYC
|
|
SAYA
SESUNGGUHNYA PERCAYA MAT12 DISERTAI
/ DIHADIRI OLEH PERWAKILAN YANG TIDAK SAH
|
|
SAYA
MENYATAKAN JK MAYC KEB/ SUA MAYC
TELAH MEMBENARKAN PERWAKILAN YANG TIDAK SAH MENYERTAI AGM12
|
SAYA
ADALAH PENGERUSI MAYC NEGERI
SUA MAYC TIDAK MEMATUHI FASAL 25.6 PERLEMBAGAAN MAYC
|
|
FASAL 22.1.9 PERLEMBAGAAN MAYC
- PENGERUSI MAYC NEGERI ADALAH AHLI JK MAYC KEB.
SAYA
MENYATAKAN SEJAK 1/11/2011 SUA MAYC
TIDAK MEMATUHI FASAL 25.6
PERLEMBAGAAN MAYC KERANA SUA MAYC TIDAK PERNAH MENGHANTAR
NOTIS MESYUARAT [JK MAYC KEB]
KEPADA SAYA SEBAGAI AHLI JK MAYC KEB DALAM
TEMPOH 14 HARI SEBELUM MESYUARAT.
SUA MAYC TELAH MENAFIKAN
HAK SAYA UNTUK MENGHADIRI MESYUARAT JK
MAYC KEB MENYEBABKAN SAYA TIDAK DAPAT MELAKSANAKAN TANGGUNGJAWAB SAYA
MENURUT FASAL 25 PERLEMBAGAAN MAYC
|
MOHON
DIRUJUK SEKSYEN 13 (G) AKTA 668,
SUA DIDAPATI TIDAK LAYAK MEMEGANG JAWATAN
SAYA
ADALAH AHLI JAWATANKUASA MAYC NEGERI / MAYC KAWASAN / AHLI KELAB GABUNGAN
MAYC
MOHON
DIRUJUK SEKSYEN 22 DAN 24 AKTA 668 DAN DIAMBIL TINDAKAN OLEH
PENDAFTAR PERTUBUHAN BELIA
|
|
SAYA
MENYATAKAN SUA MAYC TELAH / SERING
MENGELUARKAN SURAT RASMI MAYC
DENGAN NIAT UNTUK MENGELIRU / MEMFRAUD / MISREPRESENTASI / MEMBERIKAN MAKLUMAT
PALSU.
SAYA
LAMPIRKAN DOKUMEN BERIKUT SEBAGAI RUJUKAN
|
|
SAYA
MENYATAKAN SUA MAYC TELAH
MENYALAHGUNAKAN KUASA YANG DIBERIKAN OLEH PERLEMBAGAAN MAYC DAN TELAH GAGAL MELAKSANAKAN
TUGASNYA MENURUT FASAL 24.2
PERLEMBAGAN MAYC
SAYA
LAMPIRKAN DOKUMEN BERIKUT SEBAGAI RUJUKAN
|
|
SAYA
MENYATAKAN SUA MAYC TELAH
MEMBEKALKAN MAKLUMAT YANG SALAH DAN PALSU KEPADA PEJABAT PENDAFTAR PERTUBUHAN
BELIA
SAYA
LAMPIRKAN DOKUMEN BERIKUT SEBAGAI RUJUKAN
|
SAYA
ADALAH AHLI JAWATANKUASA MAYC NEGERI / MAYC KAWASAN / AHLI KELAB GABUNGAN
MAYC
|
|
MERUJUK
KEPADA FASAL 28 / FASAL 32 / FASAL 38 PERLEMBAGAAN MAYC SAYA MENYATAKAN JK MAYC KEB
TELAH
MENYALAHGUNAKAN KUASA / MELAKUKAN MISREPRESENTASI
DENGAN
NIAT UNTUK MENGELIRU / MEMFRAUD / (MENYEBABKAN) MEMBERIKAN MAKLUMAT PALSU
(KEPADA PIHAK LAIN)
.
SAYA
LAMPIRKAN DOKUMEN BERIKUT SEBAGAI RUJUKAN
|
GARIS
PANDUAN DI BAWAH SEKSYEN 18 DAN 26
AKTA 668 &
FASAL 49 DAN 50 PERLEMBAGAN
MAYC
HENDAKLAH DITELITI BERSAMA
|
|
KUASA
JK MAYC KEB DI BAWAH FASAL 28 /
FASAL 32 / FASAL 38 PERLEMBAGAAN MAYC HENDAKLAH MEMATUHI TUJUAN DAN KUASA
MAYC YANG DINYATAKAN DI DALAM FASAL 4
DAN FASAL 5
DAN
CARA PERLAKSANAANNYA HENDAKLAH MEMATUHI KEHENDAK SEKSYEN 31 AKTA 668 DAN KEBEBASAN
ASASI (BERPERSATUAN, BERSUARA DAN
KESAMARATAN) DI BAWAH PERLEMBAGAN
PERSEKUTUAN.
|
JK MAYC KEB TELAH MELAKUKAAN KESALAHAN DI BAHAGIAN IV
AKTA 668 YANG MANA JUGA MELIBATKAN LAIN-LAIN AKTIVIS BELIA DAN PEMILIK PREMIS
YANG BONAFIDE TURUT SAMA MELAKUKAN KESALAHAN
MOHON
PIHAK PENDAFTAR PERTUBUHAN BELIA MANJALANKAN PENGUATKUASAN DAN PENYIASATAN DI
BAHAGIAN IX AKTA 668
|
|
JK MAYC KEB TELAH MELAKUKAN
KESALAHAN DI BAWAH AKTA 668 DALAM USAHA DAN GERAKAN YANG TELAH DILAKUKAN
DENGAN NIAT DAN SECARA MALAFIDE IAITU :-
1.
MENGGANTUNG / MENGAMBIL ALIH PENTADBIRAN MAYC CAWANGAN NEGERI / KAWASAN YANG
AKTIF;
2.
MELANTIK JAWATANKUASA PENYELARAS MAYC NEGERI SEDANGKAN MAYC NEGERI/KAWASAN
TERSEBUT MEMPUNYAI SUATU BARISAN JAWATANKUASA YANG SAH DAN SECARA AKTIF
SEDANG MENTADBIR MAYC NEGERI DAN KAWASAN.
3.
MENGADAKAN MESYUARAT AGUNG MAYC NEGERI DAN KAWASAN SEDANGKAN JAWATANKUASA
SEDIA ADA JUGA SUDAH/SEDANG MELAKSANAKAN MESYUARAT AGUNG MAYC JUGA.
JK MAYC KEB DENGAN SENGAJA MELAKUKAN PERKARA TERSEBUT
DENGAN NIAT UNTUK MENGELIRU /
MEMFRAUD / MISREPRESENTASI / (DAN)
TELAH MENYEBABKAN MEMBERIKAN MAKLUMAT PALSU.
JK MAYC KEB TELAH MELANGGAR PERUNTUKAN AKTA 668 DENGAN
MEWUJUDKAN CAWANGAN PERTUBUHAN BELIA YANG HARAM DAN MENYALAHI UNDANG-UNDANG
SECARA
KOLEKTIFNYA, JK MAYC KEB TELAH MELAKUKAN KESALAHAN DI BAWAH AKTA 668
DARI SEKSYEN 80-90 DAN SEKSYEN 92-94, TERMASUK MENYEBABKAN ORAGANISASI INDUK MAYC JUGA MELAKUKAN
KESALAHAN UNDANG-UNDANG
|
PANDUAN AKTA 668
BAGI MENENTUKAN MANA SATUKAN MAYC NEGERI/ KAWASAN ATAU AHLI KELAB YANG SAH
MOHON
PIHAK PENDAFTAR PERTUBUHAN BELIA MENGAMBIL PENDEKATAN YANG DINYATAKAN DI
DALAM AKTA 668
|
|
JK MAYC KEB / SUA
MAYC
TELAH
GAGAL MEMAHAMI DAN/ATAU MEMATUHI PERUNTUKAN MENGENAI PROSIDING DI BAWAH SEKSYEN 96-97 AKTA 668 – SUATU PROSIDING
TENTANG ANGAPAN / ANGGAPAN MENGENAI KEANGGOTAAN.
1.WALAUPUN
JK MAYC KEB, “MENCIPTA” - MAYC
NEGERI DAN MAYC KAWASANNYA SENDIRI- DENGAN TUJUAN UNTUK MENAFIKANAPA YANG
SUDAH SEDIA ADA DAN WUJUD – SEKSYEN 96 AKTA 668 – JELAS MENYATAKAN – MAYC
NEGERI DAN KAWASAN “YANG ORIGINAL” DIANGGAP OLEH UNDANG-UNDANG SEBAGAI ENTITI YANG SAH DAN JIKA JK MAYC KEB MENYATAKAN ENTITI
“ORIGINAL” ITU TIDAK SAH – JK MAYC KEB
HENDAKLAH MEMBERIKAN BEBAN BUKTI TERSEBUT.
2.
DEMIKIAN JUGA GARIS PANDUAN YANG DIPAKAI TERHADAP KELAB GABUNGAN MAYC YANG TELAH
SEDIA LAMA MENJADI AHLI MAYC
SEKIRANYA
TELAH SEDIA DIKETAHUI UMUM ATAU DENGAN APAJUA REKOD, MAKLUMAT DAN DOKUMENTASI
YANG JELAS MENUNJUKAN IANYA ADALAH AHLI MAYC, HENDAKLAH TERUS DIANGGAP
SEBAGAI AHLI SEHINGGALAH JK MAYC KEB MEMBERIKAN
BEBAN BUKTI YANG MENUNJUKKAN BAHAWA AHLI ITU BUKAN LAGI AHLI MAYC YANG SAH.
JIKA
JK MAYC KEB KEPUTUSAN SECARA SESUKA HATI IANYA JELAS
MELANGGAR TATACARA YANG DIPERUNTUKAN OLEH AKTA 66B DAN JELAS IANYA MELANGAR
UNDANG-UNDANG.
|
AHLI
MAYC MESTI MENGIKUT KEHENDAK FASAL 7
PERLEMBAGAN MAYC
|
|
JK MAYC KEB HENDAKLAH
MEMATUHI PREOSEDUR KEAHLIAN MAYC SEPERTI YANG DIPERUNTUKKAN DI DALAM
PERLEMBAGAN MAYC:-
1.
MESTILAH DISOKONG OLEH MAYC KAWASAN
2.
MESTILAH MENDAPAT SOKONGAN MAYC NEGERI
MAYC
KAWASAN DAN MAYC NEGERI ITU MESTILAH MAYC “YANG ORIGINAL” SEPERTI GARIS
PANDUAN AKTA 668; DAN BUKANNYA MAYC NEGERI KAWASAN YANG “HARAM – CIPTAAN JK MAYC KEB”
KELAB
GABUNGAN MAYC YANG TIDAK DISOKONG OLEH MAYC KAWASAN DAN MAYC NEGERI YANG ORIGINAL
-
BUKANLAH AHLI MAYC MENURUT FASAL 7
DAN
SEKIRANYA HADIR KE AGM12, IANYA AKAN
MENJADI PERWAKILAN YANG HARAM.
|
FASAL 18
PEMILIHAN JAWATANKUASA
|
|
JK MAYC KEB DAN
SUA MAYC – TIDAK
MEMBERIKAN KERJASAMA UNTUK MEMBOLEHKAN PENCALONAN YANG DI BUAT OLEH MAYC
NEGERI ………………….. DAPAT SAMPAI DENGAN SEMPURNA
MENURUT FASAL 18.2
JK MAYC KEB DAN
SUA MAYC – TIDAK
MEMBERIKAN KERJASAMA KEPADA PIHAK KBS DAN ROY SEBAGAI ALTERNATIF UNTUK MEMBOLEHKAN PENCALONAN YANG DI BUAT OLEH
MAYC NEGERI ………………………………. DAPAT SAMPAI
DENGAN SEMPURNA MENURUT FASAL 18.2
MAYC
NEGERI KEDAH, PULAU PINANG, PERAK, WILAYAH PERSEKUTUAN, NEGERI SEMBILAN DAN
TERENGGANU
-
TELAH MEMATUHI FASAL 18.4 –
IAITU
MELAKSANAKAN AGM DI PERINGKAT NEGERI DAN TELAH MEMBUAT PENCALONAN SEMASA AGM
TERSEBUT.
SEKIRANYA
JK MAYC KEB DAN SUA MAYC TIDAK MENERIMA SENARAI PENCALONAN YANG DIBUAT OLEH
MAYC NEGERI KEDAH, PULAU PINANG, PERAK, WILAYAH PERSEKUTUAN, NEGERI SEMBILAN
DAN TERENGGANU
FASAL 15.3.5 JIKA
DIJALANKAN/DILAKSANAKAN PADA AGM12
- PEMILIHAN JK MAYC KEB MAT12 AKAN MENJADI TIDAK SAH.
|